نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 20
بازدید ماه : 23
بازدید کل : 2225
تعداد مطالب : 20
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


خواص سماق

1. جوان سازی پوست صورت

سماق حاوی مقادیر بالای ویتامین C می باشد که باعث کاهش چروک پوست شده و به جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

2. درمان لک سفید و قهوه ای پوست

جوشانده برگ، ریشه و ساقه سماق را بر روی لکه های سفید و قهوه ای پوست صورت بمالید، آن ها را درمان می کند.

3. درمان کهیر

برای درمان کهیر سماق و جوش شیرین را با هم ترکیب کنید و بر روی کهیر بمالید.

4. سیاه شدن موی سر

شست و شوی موها با دمنوش برگ درخت سماق باعث سیاه شدن موی سر می شود.

:: ادامه مطلب
نویسنده : Nsrin
تاثیر آدامس بر دندان ها

برای حفظ سلامت دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی آنها، مصرف آدامس بدون قند توصیه می‌شود. به گفته متخصصان دندانپزشکی، مصرف آدامس‌های بدون قند، اولین قدم برای حفظ سلامت دندان‌هاست که در جلوگیری از پوسیدگی آنها موثر است. آدامس به شکل امروزی در 1860 توسط یک تکنسین دندانساز آمریکایی بنام “آلفرد آدامز” تولید و بنام ایشان “آدامز یا آدامس” نامیده شد.

انتخاب آدامس مناسب

 پیش از مصرف هر گونه آدامس از بدون قند بودن آن مطمئن شوید. از آدامس‌هایی استفاده کنید که حاوی شیرین ‌کننده‌های آسپارتام، سوربیتول، مانیتول یا زایلیتول هستند و موجب پوسیدگی دندان  نمی‌شوند. جویدن آدامس حتی نوع بدون قند آن را هرگز با شیوه‌های اصلی و روزانه شست‌ و شوی دندان‌ها شامل مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان جایگزین نکنید.

تا زمانی که یک آدامس بدون قند را انتخاب کنید جویدن آدامس می تواند در پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک کند.

مزایا و معایب جویدن آدامس بر دندان ها

جویدن آدامس باعث می شود دهان تولید بزاق کند، که به خنثی کردن اسیدهای دهان در اثر تجزیه غذا کمک میکند . بنابراین اگر بعد از غذا  آدامس بجوید به سطح سلامت دهان و دندان کمک می کند. آدامس همزمان می‌تواند آثار مثبت و منفی در داخل دهان اعمال کند. از طرفی با داشتن قند (اگر آدامس معمولی و شیرین استفاده شود)  موجب گسترش پوسیدگی دندان می‌شود و از طرفی دیگر با افزایش ترشح بزاق و عمل جویدن می‌تواند موجب بهبود و تسهیل خودشویی محیط دهان شود.

مطابق یک قاعده کلی هر ماده‌ای که باعث شود میزان قند در محیط دهان افزایش یابد می‌تواند موجب گسترش پوسیدگی دندان شود چرا که محیط دهان محیط مناسبی برای تبدیل قند به اسید توسط باکتری‌هاست. از سوی دیگر می‌توان گفت هر ماده‌ای که باعث افزایش ترشح بزاق و عمل جویدن شود می‌تواند موجب بهبود و تسهیل خودشویی محیط دهان شود مخصوصاً در بیمارانی که از یک سمت دهان خود استفاده نمی‌کنند و آن ناحیه پر از جرم و پلاک است می‌تواند کاربرد مثبتی داشته باشد.

آدامس با داشتن هر دو جنبه فوق می‌تواند همزمان آثار مثبت و منفی در داخل دهان اعمال کند اما برای جلوگیری از تأثیر سوء آن می‌توان از آدامس‌های بدون قند که آدامس‌هایی با قندهای غیر قابل تخریب هستند استفاده کرد؛ البته باید دقت داشت مصرف بی‌رویه آدامس می‌تواند موجب مشکلات گوارشی و از جمله اسهال در فرد شود. باید دقت داشت اثر خوشبو کنندگی آدامس‌ها یا افزایش بزاق توسط آن‌ها به هیچ عنوان نمی‌تواند جایگزین مسواک، خمیر دندان، نخ دندان و حفظ بهداشت دهان و دندان شود.

 جویدن 20دقیقه آدامس بدون قند بعد از صرف غذا منجر به کاهش قند سطح دندان تا 50% شده و کاهش پوسیدگی دندان را به همراه خواهد داشت.آدامس دارای مقدار قابل توجهی قند می باشد. چنانچه بجای قند از زایلیتول، سوربیتول یا مانیتول در تولید آدامس استفاده شده باشد بعنوان آدامس بدون قند شناخته شده و مصرف آن توصیه می گردد.

اثرات دیگر جویدن آدامس

  •  آدامس بزاق را افزایش داده ( تا 10 برابر )
  •  ضربان قلب را تندتر میکند (تا 5 ضربه در دقیقه )
  •  کالری میسوزاند (تا 12kcal در ساعت )
  •  اسیدیته محیط دهان را کاهش می دهد
نویسنده : Nsrin
خاصیت فوق‌العاده پیاز

پیاز خام، برای پوست، مو‌های سر، کلیه‌ها و مثانه مفید است. پیاز پخته، ملیّن (نرم کننده) است و برای کسانی که روده‌ی ضعیفی دارند، غذای مناسبی است. البته سرخ کردن پیاز با روغن، آن را سنگین می‌نماید، مگر آنکه زیاد سرخ نشود و روغن کمی مصرف گردد. پیاز نیز مانند سیر خاصیت ضدعفونی دارد و قادر است از تجمع پلاکت‌ها جلوگیری کند و در تجزیه‌ی فیبرین (لخته‌ی خون) دخالت نماید.

 

۱ – پیاز به علّت داشتن فسفر، کار‌های فکری را آسان می‌کند.

۲ – برای افرادی که دچار بی خوابی هستند، مفید است و در صورت مصرف زودتر خواب به سراغ آن‌ها خواهد آمد.

۳ – پیاز، برای کودکان کم رشد و پیرمردان ضعیف مفید است.

۴ – برای جلوگیری از خون دماغ می‌توانید چند قطره سرکه را روی پیاز رنده شده بریزید و آب آن را در بینی بچکانید، تا از خونریزی جلوگیری نماید.

۵ – پیاز لثه‌ها را تقویت می‌کند و رنگ چهره را روشن می‌سازد.

:: ادامه مطلب
نویسنده : Nsrin
خواص لیمو ترش

مزایای لیموترش:

1- از زمان قاچ کردن لیمو تا استفاده از آن نباید مدت زیادی بگذرد تا خواص آن حفظ شود.

2- لیمو ترش مانع اسهال و استفراغ میشود. و به جذب آهن کمک میکند

3- مصرف آب لیمو باعث کاهش تب در کودک می شود. اگر مقداری آب لیمو را به ب سرد اضافه کنید، سپس با استفاده از یک دستمال آن را روی پیشانی کودک تب دار قرار دهید، باعث کاهش تب خواهد شد.

4- برای گلو درد کودک بهترین دارو لیموترش است.

5- مزمزه آب لیمو برفک دهان کودک را از بین میبرد.

6- آب لیموی کهنه مضر است زیرا تبدیل به اسیدهای مضر میشود.

7- چنانچه زنبور کودک شما را نیش زد برای بهبود سریع  1استکان آب لیمو به 4نوبت به او بدهید تا التهاب و عوارض نیش برطرف شود.

8- اگر آب لیمو را در یخچال در صفر درجه هم قرار دهیم طبق نتایج و آزمایشات حاصله پس از ۲۴ ساعت ۵۰% از ویتامین های خود را از دست خواهد داد.

9- آب لیمو در هوای متعارف و معمولی هم به کلی فاقد خاصیت میباشد!

10- آب لیموترش با نوشیدنی‌های داغ و یا هنگام طبخ غذا موجب اسیدی شدن ماده غذایی می شود. 

11- مصرف لیمو ترش برای کودکانی که مبتلا به آسم و تشنج هستند اثر زیان بخشی بدنبال دارد.

 

:: ادامه مطلب
نویسنده : Nsrin
خواص برگ چغندر و فواید درمانی آن

برگ چغندر دارای خواص درمانی بسیاری است و از جمله سبزیجات مدیترانه ای به جساب می آید. برگ های چغندر متمایل به سبز تیره هستند و در مراحل مختلف رشد قابلیت برداشت را دارند. خواص برگ چغندر موجب شده است که این سبزی در بسیاری از رستوران های جهان به عنوان چاشنی مقوی به غذاها افزوده شود. در ادامه قصد داریم تصویر روشنی از برگ چغندر و فواید آن برای شما همراهان ارائه دهیم. 

موارد کاربردی خواص برگ چغندر طیف وسیعی دارد. به گونه ای که گاهی به عنوان ماده اصلی و به شکل خام در سالاد سبزیجات استفاده می گردد. این گیاه به صورت یک ساله در سواحل مدیترانه در ماه های تیر تا آذر به صورت خودرو و وحشی یافت می شود.

 

آنتی اکسیدان و ضد سرطان

چغندر سرشار از آنتی اکسیدان و آن را به عنوان ماده ای ضد سرطان می شناسند. برگ چغندر دارای 13 آنتی اکسیدان پلی فنول است و محققان در سال2004، 19 آنتی اکسیدان بتازانتین را با 9 نوع بتاسیانین در برگ های مختلف چغندر کشف کردند.  وجود چنین آنتی اکسیدانی از تکثیر و رشد سلول سرطانی ریه، تخمدان، پروستات و … ممانعت می کند. ضمن اینکه خواص چغندر پیری را نیز به تعویق می اندازد.

:: ادامه مطلب
نویسنده : Nsrin
خواص ، فواید و مزایای سلامتی سیب

آیا می دانستید که یک سیب متوسط، از الیافی تشکیل شده است که حدود، 4 گرم فیبر دارد؟ و اینکه ضرب المثل ((روزی یک عدد سیب بخورید،تا از دکتر دور بمانید.)

فواید سیب برای سلامتی و خواص

1. ضد سرطان

سیب ،دارای توانایی های ضدسرطان قوی است ،که بدن را از شر سلول های سرطانی ایمن نگه میدارد ؛ این، یکی از بهترین مزایای سیب است .دانشمندان انجمن تحقیقات سرطان آمریکا هم، موافق هستند که مصرف سیب می تواند خطر ابتلا به سرطان پانکراس را تا 23 درصد کاهش دهد و همچنین چند ترکیب در پوست سیب، نشان می دهد که پوست سیب هم پتانسیل رشد در برابر سلولهای سرطانی را دارد

2 ضد کلسترول

سیب حاوی مقدار زیادی فیبر می باشد.موقعی که ما سیب میخوریم فیبرهای محلول با چربی های روده رقابت می کنند.این رقابت بین الیاف و چربی، باعث کاهش جذب (LDL) چگالی لیپوپروتئین و سطح کلسترول بد و یا افزایش جذب (HDL)، چربی لیپو پروتئین و کلسترول خوب می شود که این باعث تنظیم و یا از بین رفتن کلسترول های مضر در بدن می شود.
:: ادامه مطلب
نویسنده : Nsrin
کبد چرب چیست

کبد چرب یا جگر چرب (fatty liver)حالتی برگشت‌پذیر از تجمع  چربی در سلول‌های کبدی است که با التهاب کبد مشخص می‌شود.

این حالت ممکن است در افرادی که الکل مصرف می‌کنند ایجاد شود، ولی در ایران این بیماری علل دیگر دارد و «کبد چرب غیرالکلی» نامیده می‌شود. فرم غیرالکلی این بیماری در تعدادی از اختلالات بالینی مانند دیابت و چاقی رخ می‌دهد.

وجود چربی در کبد طبیعی است، اما اگر این میزان از چربی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کل کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب دچار شده‌است. این بیماری نشانهٔ خاصی ندارد اما بعد از رعایت نکردن و پیشروی این بیماری در کبد باعث سوءهاضمه شود. رسوب چربی در کبد را کبد چرب می‌نامند. مصرف الکل می‌تواند باعث این بیماری شود. البته افراد غیر الکلی هم به دلایل مختلف از جمله چاقی، مصرف غذاهای آماده و غذاهای چرب، عدم فعالیت فیزیکی و مصرف مواد نامناسب غذایی ممکن است به این بیماری دچار شوند؛ بنابراین با توجه به موارد بالا این بیماری در حال افزایش است. این عارضه گاهی به علت مصرف برخی داروها می‌باشد که باعث رسوب چربی در کبد می‌شود.

 

:: ادامه مطلب
نویسنده : Nsrin
خواص سیاه دانه

سیاه دانه را پیامبر اکرم (ص) درمان هر دردی به جز مرگ می‌دانست. خواص و فواید سیاه دانه و عسل به قدری فراوان هستند که از درد ناخن پا تا درد و بیماری‌های نوک موی سر را می‌توان با آن درمان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از میزان، سیاه دانه چه خواصی دارد که اینقدر توصیه می‌شود تا از آن در برنامه غذایی خود حتما استفاده کنید. در این بخش از مجله سلامت نمناک قصد داریم شما را با کاملترین لیست خواص سیاه دانه و فواید روغن سیاه دانه و درمان‌های طب سنتی با سیاه دانه و عسل آشنا کنیم.

سیاه دانه چیست؟

سیاه دانه طعمی تلخ دارد و به عنوان ادویه در مواد غذایی به خصوص ترشیجات استفاده می‌شود. این دانه بومی جنوب غربی آسیاست و از قدیم به عنوان ضد انگل، ضد باکتری و مسهل استفاده می‌کردند. مصرف سیاه دانه برای زنان شیرده مفید است، زیرا باعث افزایش ترشح شیر می‌شود. نام‌های دیگر سیاه دانه، سیاه تخمه، سرنیچ سیاه، سنوخ سیاه، کمون اسود، شونیز، شونوز و کمون هندی است.

خواص درمانی سیاه دانه برای درمان بیماری‌ها و سلامت بدن

تحقیقات نشان داده است مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در سیاه دانه در درمان دیابت، سل، بیماری‌های قلبی و عروقی، کم خونی و میگرن مفید است.

اسید‌های چرب ضروری فراوان موجود در سیاه دانه آن را به نوعی مواد غذایی ضد سرطانتبدیل کرده که در حفظ سلامت پوست و مو نیز مفید است.

سیاه دانه آهن و پتاسیم فراوانی دارد و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث رفع مسمومیت خونی و یبوست می‌شود.

سیاه دانه دارای خواص بسیار زیادی از جمله در درمان سرطان ها، درمان زخم معده، نابودی سموم در کبد و نیز تنظیم سیستم گوارش بدن دارد.

افرادی که بعد از ابتلا به سرماخوردگی مدام عطسه می‌کنند می‌توانند جوشانده مخلوط سیاه دانه بوداده و روغن زیتون را به مدت یک دقیقه روی پیشانی خود مرهم کنند. این مخلوط به آن‌ها کمک می‌کند تا از شر عطسه‌ها خلاص شوند.

برخی از درمانگران طب سنتی بر این باورند که سیاه دانه جویده شده و ترکیب شده با بزاق دهان موجب درمان زگیل می‌شود.

افراد مبتلا به سینوزیت بهتر است در فصل پاییز هفته‌ای یک بار از بخور سیاه دانه استفاده کنند.

مصرف سیاه دانه در وعده‌های غذایی برای خانم‌های سردمزاجی که شیر آن‌ها برای نوزادشان کم است موثر است و به مرور موجب افزایش شیر آن‌ها می‌شود.

خواص سیاه دانه در طب اسلامی

مصرف سیاه دانه در طب اسلامی تاکید شده است و امامان و پیامبر اکرم (ص) از خواص آن برای درمان درد‌ها نام برده اند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم فرمود: “ما من داء إلا فی الحبه السوداء منه شفاء إلا السام” یعنی هیچ بیماری نیست مگر شفای آن در سیاه دانه است جز مرگ.

امام رضا علیه السلام درباره خواص اعجاب انگیز سیاه دانه می‌فرماید: در سیاهدانه برکت است. در چهل چیز خداوند برکت قرار داده ازحبوبات و جمادات هم سیاهدانه را بر گزیده است.

:: ادامه مطلب
نویسنده : Nsrin
خاصیت زنجبیل برای سلامت، زیبایی و لاغری

تا حالا پیش‌ آمده آرزو کنید یک معجون جادویی داشتید که کمک کند سریع‌تر لاغر شوید؟‌ حتی بدون رژیم یا ورزش؟ یا بدون استفاده از کرم‌های گران قیمت پوست شاداب‌تری داشته باشید؟ باید بدانید که بخت با شما یار است، این معجون جادویی به احتمال زیاد در آشپزخانه شما موجود است.

از بین برنده جای زخم و لک

آنتی اکسیدان فوق‌العاده نیرومند زنجبیل بهترین چیز برای زخم .آسیب‌های پوستی و لکه‌های ناشی از افزایش سن است. کمی زنجبیل تازه‌ی رنده شده را با یخ خُرد شده مخلوط کرده و یک بار در هفته روی پوست‌تان بگذارید.

 ضدالتهاب

 

زنجبیل  به آرام شدن پوست آسیب‌دیده یا پوستی که کمی ملتهب است کمک می‌کند. همزمان گردش خون را هم بهبود می‌دهد.

:: ادامه مطلب
نویسنده : Nsrin
چای سبز

چای سبز گونه‌ای چای است که از برگ‌ها وجوانه‌های کاملیا که فرایند پژمردگی و اوکسیدان شدن چای معمولی را نگذارنده به دست می‌آید. چای سبز اصالتاً محصول چین است اما تولید و توزیع آن به سایر کشورهای شرق آسیا نیز سرایت کرده‌است.

انواع مختلفی از چای سبز وجود دارد که با توجه به تنوع استفاده ، شرایط رشد ، روش های باغبانی ، فرآوری تولید و زمان برداشت ، تفاوت های چشمگیری دارند. اگرچه تحقیقات زیادی در مورد اثرات احتمالی مصرف چای سبز به طور مرتب انجام شده است ، اما شواهد کمی مبنی بر تاثیر نوشیدن چای سبز بر سلامتی وجود داشته باشد. البته باید اضافه کرد در برخی افراد که مشکل فشار دارند،فشار خون را پاییین می آورد.
رنگ چای سبز
برخلاف چای سیاه چای سبز فرایند(تخمیر) را طی نمی کند. عمل حرارت دادن و خشک کردن برگ چای قبل از تخمیر، باعث حفظ رنگدانه  داخل برگ می شود. کلوروفیل ماده ای است که باعث سبز شدن رنگ برگ گیاه می شود. از این رو چای سبز با کیفیت نباید برگ های قهوه ای داشته باشد. بنابراین زمانی که چای سبز با کیفیت را دم می کنید، رنگ چای در فنجان باید طیفی از رنگ سبز باشد (روشن یا تیره بودن رنگ چای دم کرده بستگی به زمان ماندنش داخل آب جوش دارد). رنگ طلایی یا قهوه ای چای سبز بعد از دم شدن نشانه کیفیت پایین برگ خشک شده این گیاه است. بعد از دم کشیدن در آب داغ، برگ چای به رنگ سبز در می آید. رنگ قهوه ای نشان دهنده این است که گیاه خوب فراوری نشده است.
طریقه صحیح دم کردن چای سبز
بسیار مهم است که چای سبز را به روش درست و اصولی دم کنید زیرا دم کردن نادرست چای سبز باعث می‌شود که هم چای طعم تلخی بگیرد و هم بخش زیادی از خواص خود را از دست بدهد. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در تهیه دمنوش چای سبز درنظر داشته باشید، این است که نباید آن را مانند چای سیاه در معرض حرارت مستقیم قرار دهید. برای تهیه این چای ابتدا باید آب را روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید. سپس زیر آن را خاموش کنید و بگذارید ۵ دقیقه بماند تا دمای آن کمی کاهش یابد و به حدود ۸۰ درجه برسد. برای دو فنجان چای سبز، یک قاشق غذاخوری سرخالی چای داخل قوری بریزید و سپس آب ۸۰ درجه را به آن اضافه کنید. ۵ تا ۸ دقیقه زمان دهید تا چای سبزتان دم بکشد. پس از این مدت، چای سبز خوش طعم شما آماده است.

نویسنده : Nsrin
درمان خانگی سینوزیت

حفره‌هایی در استخوان جمجمه و فک بالایی وجود دارند که پر از هوا هستند و به آن‌ها سینوس یا همان سینوس‌های صورت گفته می‌شود. سینوس‌ها در پشت گونه، پیشانی، ابروها و بینی قرار گرفته‌اند.

گاهی ممکن است این حفره‌ها پر از ترشح یا عفونت شوند. در آغاز، به این حالت سینوزیت حاد گفته می‌شود. اگر سینوزیت حاد به درستی درمان نشود و بیش از سه ماه ادامه یابد به سینوزیت مزمن تبدیل می‌شود.

:: ادامه مطلب
نویسنده : Nsrin
درد مفاصل چیست و شایع ترین دلایل درد آن

درد مفاصل

درد مفاصل امروزه به یک معضل جدی در میان افراد پیر و حتی افراد میانسال تبدیل شده است. در این مقاله موضوعاتی از قبیل منشأ این درد و همچنین نکاتی در خصوص درمان برای شما صحبت خواهیم کرد.

در سال های اخیر و طبق تحقیقات آماری انجام شده در کشورهای مختلف جهان، میلیون ها نفر بر روی کره زمین به درد مفاصل مبتلا هستند. این درد باعث می شود تا فرد کارایی درستی نداشته و حتی در برخی مواقع در صورت تشدید بیماری منجر به اختلال در کارهای ساده روزمره نیز شود. شما هم احتمالاً افرادی را دیده اید که مدام زانو و یا مچ دست خود را مالش می دهند. این افراد معمولا از درد مفصل در ناحیه مذکور رنج می برند که برا تسکین آن اقدام به مالش آن ناحیه می کنند.

 

مبتلایان به درد مفاصل از دیدگاه آماری

در اکثر کشورهای جهان امروزه درد مفصلی یکی از بدترین معضلات و از فراگیر ترین آن ها است. درد مفاصل علاوه بر هزینه های سنگین درمان و پزشکی که به فرد تحمیل می کند، از طرف دیگر باعث می شود تا کارایی مفید فرد در امور شخصی و کاری نیز به شدت پایین بیاید. سبک زندگی کم تحرک اکثر مردم جهان در کنار چاقی و اضافه وزن مفرط، اکثر افراد را در سراسر دنیا به سمت دردهای مفصلی سوق میدهد. امروزه به دلیل این سبک زندگی اشتباه سن ابتلا به دردهای مفصلی به زیر ۲۰ سالگی نیز رسیده است که عدد عجیب و قابل تاملی است. برای مثال در کشور آمریکا امروزه از هر ۴ بزرگسال به صورت میانگین، یک نفر از درد مفصلی رنج میبرد.

در این میان نیز در سال های اخیر کمپینی به نام IASP، توانسته است تا با فعالیت های مناسب و مثبت خود، گام های بلندی در جهت آگاهی بخشی، ارتباط محققان این حوزه با پزشکان، تشویق و ترغیب دولت ها و کشورهای مختلف به استفاده از روش های درمانی به روز و… برداشته است.

تفاوت زنان و مردان در ابتلا

بیشتر بخوانید فیبرومیالژیا یا درد های عصبی عضلانی

این آمار در زنان بطور قابل توجهی بیشتر از مردان بوده است. همچنین رده سنی بزرگسالان بالای ۴۰ سال با اختلاف در صدر بیشترین مبتلایان به دردهای مفصلی بوده اند. در این میان و در رتبه دوم مبتلایان، بزرگسالان زیر ۴۰ سال قرار گرفته اند که طیف عظیمی از افراد دارای درد مفصلی را شامل می شوند.

آمار بیان شده از بیماران مبتلا به درد مفاصل نشان دهنده این امر است که در زنان بالای ۴۰ سال، این بیماری به دلایل مختلف از جمله کم تحرکی و چاقی، شیوع بسیار بالاتری داشته است. چاقی به عنوان یکی از مهم ترین دلایل ابتلا به این درد، در اکثر افراد مبتلا، منشا درد بوده است. با توجه به این موضوع مبارزه با چاقی و دارا بودن وزن مناسب می تواند یک موضوع مهم در خصوص درمان درد مفاصل و یا پیشگیری از ابتلا به آن می باشد.

درد مفصل چیست؟

درد مفصل می‌تواند ناراحتی، درد یا التهاب ناشی از هر قسمت از مفصل (از جمله غضروف، استخوان، رباط‌ها، تاندون‌ها یا عضلات) باشد. اما معمولاً درد مفاصل برای آرتریت یا آرترالژی بکار برده می‌شود که التهاب یا درد درون مفاصل است.

درد مفاصل می تواند خفیف باشد که تنها پس از انجام فعالیت‌های خاص باعث درد شود و یا ممکن است شدید باشد و حتی با کوچکترین حرکت، خصوصاً تحمل وزن، بسیار دردناک باشد.

در ابتدا باید بدانیم که به محل اتصال دو استخوان مفصل گفته می‌شود که توسط کپسول مفصلی و رباط‌ها احاطه شده است. بین استخوان‌ها، بافتی سفت ولی انعطاف‌پذیر به نام غضروف وجود دارد که همراه با مایع لزجی که در فضای مفصلی ترشح می‌شود، حرکت روان مفصل را فراهم می‌سازد و از سایش استخوان‌ها بر روی یکدیگر جلوگیری می‌کند.

Synovium: غشاء مفصلی
Bone: استخوان
Muscle: عضله
Ligament: رباط
Cartilage: غضروف
Film of Lubricating Flu: مایع بین‌مفصلی

آرتروز معمولا به ساییدگی مفصل اطلاق می‌شود که غالبا با درد، تغییر‌شکل یا تورم مفصل و محدودیت حرکت همراه است. عموما پس از بی‌حرکت ماندن طولانی (هنگام برخواستن از بستر، سفرهای طولانی و…) سفتی مفصل، درد و محدودیت حرکت وجود دارد که به مرور زمان کمتر می‌شود.

آرتروز و دردهای مفصلی در خانم‌ها، مخصوصا پس از یائسگی، شایع‌تر است. همچنین مفاصل زانو، گردن، مهره‌های کمر، انگشتان، مچ دست و لگن بیشتر از سایر نقاط بدن دچار آرتروز می‌شوند.

علل درد مفاصل چه چیزهایی هستند؟

:: ادامه مطلب
نویسنده : Nsrin
ارتوپدی پا

فروشگاه اینترنتی ارژن مارکت

نویسنده : Nsrin
آناتومی لگن

آناتومی جامع لگن خاصره و استابولوم | ایران ارتوپد

نویسنده : Nsrin
آناتومی کامل
نویسنده : Nsrin
آناتومی ران
نویسنده : Nsrin
آناتومی بدن
نویسنده : Nsrin
آناتومی قلب
نویسنده : Nsrin
آناتومی چشم
نویسنده : Nsrin
آناتومی کبد
نویسنده : Nsrin

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد